Thursday, July 15, 2010

EMPANGAN BAKUN, SARAWAK/PM02

Bakun Dam


Client:Malaysia Goverment

Project Own: Sarawak Hidro Sdn Bhd the susidiaries company of Ministry of Finance.

Contractor:Malaysian-China Hydro Joint Venture (MCH JV).

Project Manager:Gilles Porlier.

Start Job:-

First attempt:Year 1960 start with land survey job,followed by studies of Rock and Soil, hydro potential and so on. But in years1990 project had been hold.

Second Attempt: Year 1993 work operation is continue but in 1997 the project has been stoped because of Global Economy Crisis.

Third Attempt: Sarawak Hidro Sdn Bhd continue project work in 1 May 2000 untill now.

End Job: Belived that finish before 2012, end of year 2011.

When this project finish,it will be provide 2400MegaWatt to Peninsular Malaysia,Sabah,Sarawak,Brunei and Kalimantan. But in end of year 2010, Bakun dam can produce 300MegaWatt.

Cost:RM3.o88045bilion (contract value based on Sarawak Hidro Sdn Bhd from may 2000 ).

Triple Constraint.

KOS

Projek ini mengambil masa yang agak lama untuk di siapkan, bermula tahun 1960 dengan kerja-kerja ukur tanah,kajian batuan,reka bentuk empangan,kajian janaan hidro dan sebagainya.

Projek ini juga telah beberapa kali tertunda dan akhir sekali telah diambil alih oleh Sarawak Hidro Sdn Bhd (SHSB). Kos sebanyak 3 bilion itu hanyalah kos bagi kerja-kerja bermula dari mei 2000 setelah SHSB mengambil alih projek ini.

Kos sebenar mungkin lebih tinggi dari 3 bilion jika kerja-kerja awal diambil kira. dan kos ini sudah tentu dapat dikurangkan sekiranya projek ini tidak terbengkalai beberapa kali. Sekiranya projek ini dapat disiapkan lebih awal,kos bahan mentah pengangkutan dan upah pekerja dapat di kurangkan.

KUALITI

Kualiti Projek mungkin terjejas sekiranya projek ini tidak dapat disiapkan dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ini kerana semakin lama projek ditangguh contraktor akan dibebani dengan kos bahan mentah yang semakin meningkat, jadi untuk mengurangkan beban ini pihak kontraktor berkemungkinan menggunakan bahan yang kurang kualiti yang lebih murah.

SKOP

Skop kerja mungkin tidak banyak berubah kerana ini merupakan projek penting dan pihak berkenaan telah menetapkan sasaran awal iatu jumlah tenaga yang dapat dijana sebanyak 2400MegaWatt. Jadi sekiranya skop kerja diganggu maka sasaran tenaga yang dijana mungkin tidak tercapai.

Sekian

Reference:

1-Wikipedia

2-Sarawak Hidro.com

3-Utusan Malaysia online-arkib 05/11/09







No comments:

Post a Comment